Een teleurstellende koelkast

Ik sta voor mijn koelkast en ik vis er een verlepte krop sla, een witte kool en een paar wortelen uit die hun beste tijd gehad hebben. Het is maandagochtend en ik heb het besluit genomen om deze week gezonder te eten. Alleen mijn koelkast werkt nog niet echt mee. Als ik de voorraadlade open, op zoek naar wat tonijn, zalm of iets dergelijks, voel ik me moedeloos worden.

 

Een doel zonder plan is geen doel

Een besluit nemen is 1 maar op een besluit volgt actie. Tijd vrijmaken in mijn agenda om concrete stappen te nemen. Want dat besluit om gezonder te eten was leuk, maar ik heb van het weekend geen tijd vrijgemaakt en dus geen weekmenu gemaakt, geen recepten opgezocht en geen boodschappen gedaan. Ik heb alleen wat verlepte groente in de koelkast liggen.

 

En dan doe je dus maar iets…

En zo is het ook met de huisstijl voor je bedrijf. Je hebt verschillende Pinterestborden, schermafbeeldingen en websites van concullega’s opgeschreven maar al die verschillende mapjes en notities hebben je op je eigen website nog geen steek verder geholpen naar een professionele huisstijl.

En heel eerlijk. Je hebt een kleur gekozen omdat je die mooi vindt en een lettertype dat je aanspreekt. Maar je hebt geen recept en geen plan. Je doet maar wat! Ik krijg regelmatig de vraag: “maar Jenny, hoe doe je dat dan? Iedere keer maar weer sporten, bewegen en gezond eten, ik vind dat zo knap. Mij lukt het niet!”.

En eerlijk gezegd moest ik er even over nadenken. Want wat maakt nu dat ik gezond blijf eten? En niet opgeef of uitstel?

Daarom krijg je van mij recept: 5 tips om een eerste stap te maken met je huisstijl.

 

Van ingrediënten naar een recept:

     

      1. Pak al die verschillende mapjes, voorbeeld websites en notities er eens bij. Ga op zoek naar de overeenkomsten in alles wat je mooi vindt. Is er een kleur die iedere keer weer terugkomt? Of misschien wel meerdere kleuren?

      1. Welke kleur past bij je doelgroep? Gezond eten gaat bijvoorbeeld goed met groen.

      1. Welke kleuren gebruiken je concurrenten? Een pizzeria gebruikt bijvoorbeeld altijd de kleuren rood en groen. Is er in jouw branche ook zo’n kleur?

      1. Bekijk een aantal websites die je heel erg mooi vindt en benoem 3 punten waarom je die mooi vindt. Bijvoorbeeld het kleurgebruik of de rust die het uitstraalt.

      1. Kies nu 2 of 3 kleuren die de basis van je huisstijl vormen.

     

    Gefeliciteerd. De eerste stap is gezet. Jij hebt de basiskleuren voor je huisstijl op papier gezet. Met hulp van bovenstaande punten zorg jij ervoor dat je met alle verzamelde ingrediënten een recept maakt. Door actie te ondernemen zet je uiteindelijk een heerlijk gerecht op tafel. Het liefst eentje waar mensen nog eens aan denken of voor terugkomen ;-).

    Geen zin om zelf alle ingrediënten bij elkaar te zoeken of niet zo’n keukenprins(es) als het op je huisstijl aankomt? Laat lekker voor je koken. Plan nu een gratis gesprek in.of antwoord op dit blog.

    Goed, ga ik nu een weekmenu maken. Doe je ook mee?